tisdag 16 juni 2009

Gud finns nog inte?

Ingen kan ha undgått kampanjen "Gud finns nog inte.", speciellt inte i Stockholm, där afficherna hänger precis överallt. Jag tyckte att det verkade intressant när jag först såg den, men sen insåg jag att det är Humanisterna som är avsändare, och då blev jag betydligt mer tveksam. Går man in på gudfinnsnoginte.se så kommer man till ett test som de tycker man ska göra, där man får svara på frågor om hur man ser på olika saker rörande synen på Gud. Spännande, kan man tycka, men detta test är så otroligt svartvitt så att man blir rädd. Frågorna är otroligt vinklade, och hur man än försöker så går det inte att svara något vettigt. Antingen så är man Christer Sturmark, eller så är man kristen bokstavstroende fundamentalist. Testet är inget annat än korkad argumentation, och det finns inget utrymme för nyanser i testet. Bara ett exempel: I fråga fyra ska man välja ett alternativ. Dessa två är "A: Jag är rädd att straffas för mina synder efter döden" eller "B: Jag är inte rädd att straffas för något efter döden". Hur svarar man på det på ett vettigt sätt? Som kristen så tror jag att jag blir förlåten för mina synder, och därmed inte straffas. Därmed borde alternativ B stämma in på mig, men det verkar som man då tycker att man inte tror att någon straffas, vilket de gör. Om man dessutom är katolik problematiseras det ytterligare: Är skärselden ett straff?
Den kampanj och det tankesätt som Humanisterna använder är inte förenligt med den anda av öppenhet och tolerans som humanismen handlar om. Humanisterna är inte för yttrandefrihet, och de menar att vetenskap är den enda sannen vägen, också när det gäller moral och etik. (Nazisterna De ingorerar fullständigt flera tusen års teologi och tolkningar, vilket är enfaldigt. Att göra ett sånt här test utan att ta hänsyn till det teologiska ramverk som dessa tre religioner (Kristendom, Judendom, Islam) rör rig kring andas okunnighet, arrogans och fördomar - det senare just det som Humanisterna säger sig försöka motverka.
Humanisterna och denna kampanj har fått otroligt mycket skit från alla håll, läser man på forumet för kampanjen på hemsidan finns där väldigt mycket kritik och t.o.m. andra humanistiska förbund kritiserar Humanisterna (se Anders Björnssons debattartikel i expressen http://www.expressen.se/debatt/1.634702).

Till sist har jag en fundering: I kampanjen hävdar Humanisterna att "Mindre än 20% av svenskarna är religiösa. Ändå är Gud helig i vårt land". Vilket land bor de i egentligen? Uppenbarligen inte samma land som resten av oss...

3 kommentarer:

  1. Tjo!

    Några frågor;

    Anser katoliker sig vara kristna?

    Vad har du att säga om att vilodagen har hamnat på en Söndag?

    Ni anser att Maria är ett helgon, därav dyrkar ni avbilder/skulpturer av henne. Det står i bibeln att den enda vägen till Gud är genom hans son och att man inte ska syssla med dyrkan av andra gudar/idoler. Vad tror du detta handlar om?

    Hur kommer det sig att Katolska kyrkor (även vissa protestantiska) är fulla med frimurar och ockult symbolism?

    Påven vill samla alla religioner under samma tak eftersom att han anser att "Muslimernas Gud och våran är egentligen den samma, vi har bara olika namn på dom". Stödjer ni en unifierad religion, fast självklart med påven som "högste" präst?

    Att Jesuiterna är det riktiga "styret" bakom Vatikanen vet väl alla, Påven har varit under deras piska länge, men vad tycker en vanlig katolik om detta och anser ni att det är ok att Jesuiterna har ett sådant inflytande på eran präst? Dom besitter bla den "svarta påven" som precis byttes ut vilket ALDRIG tidigare hänt, är man "svart påve" sitter man tills man avlidit... hmm, verkar som att något är på gång.

    Sista frågan,

    För att kunna bli en satanisk präst måste man gå igenom alla stadier som är obligatoriska för en katolsk präst innan man klättrar vidare i det ockulta. Hur känns det, och kan det på något sätt gå att koppla ihop pedofil incidenterna med detta? På så vis att vissa som siktar på att bli sataniska präster kanske rent av stannar upp i sin utbildning och beslutar att bli katolsk präst istället,, ?

    Det skulle ju kunna vara så, för alla vet ju att högt upp i frimurar kretsar, då menar jag HÖGST upp. Menar man att samlag med unga pojkar är källan till ett längre liv.
    Och frimurare och Luciferisk tro är synonymer.

    Hoppas du har lite konkreta svar på mina frågor som jag gärna får svar på innan jag konverterar.


    Vänliga hälsningar

    //sam

    SvaraRadera
  2. Intressanta frågor du ställer Sam, ledsen att jag inte svarat tidigare. Om du fortfarande är intresserad får du gärna skicka dem till alex@suk.se, så ska jag besvara dem.

    SvaraRadera