torsdag 15 april 2010

SUK i TV

Mycket skrivs och visas just nu om de sexövergrepp i katolska kyrkan som kommer fram nu. Jag fick möjlighet att uttala mig i SVT:s morgonsoffan idag:

http://svtplay.se/v/1964366/gomorron_sverige/hur_ser_framtiden_ut_for_den_katolska_kyrkan_

Jag skulle också vilja kommentera Markus Birros debattartikel in DN i förra veckan.

Markus kommer, som många andra, med en del rättmätig kritik mot kyrkan. Kyrkan behöver verkligen få fram allt som har hänt, sluta att sopa detta under mattan och göra bättring.
Därefter blir det ganska fel i hans artikel.
Till att börja med så är celibatet inte orsaken till att övergreppen begås, det är helt felaktigt att påstå det, precis som det idag också står i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/celibatet-skapar-inte-pedofiler_4567865.svd

Sen så börjar jag undra varför Markus över huvud taget koverterade till katolska kyrkan härom året, då han verkar ha väldigt mycket emot väldigt mycket inom kyrkan. Jag är uppväxt i katolska kyrkan, och har hela tiden lärt mig mer och mer om vad kyrkan tycker om saker och varför, och tagit ställning till det. Är man istället konvertit så känns det ju som att det borde vara självklart att man kollar upp och tar ställning till vad kyrkan man vill vara en del av tycker och tänker. Om man då som Markus uppenbarligen inte håller med om väldigt mycket, så förstår jag inte hur man kommer fram till att det är hit man vill... Markus är väldigt välkommen till katolska kyrkan, men om jag inte höll med katolska kyrkans värderingar, så skulle inte jag fortästta vara katolik.

Märkligt!


P.S. För dem som vill ha mer av mig så kommer jag att tala i P1:s människor och tro imorgon klockan 14.

6 kommentarer:

  1. Här pågår och en debatt om celibatet, läs och kommentera gärna: http://josefgustafsson.wordpress.com/2010/04/10/kyrkans-talesman/

    SvaraRadera
  2. Väldigt märkligt skrivet måste jag ju erkänna...

    Sanningen är inget som avgörs av vad man tycker hit eller dit. Jag konverterade eftersom Katolska Kyrkan har den fullständiga sanningen, och jag tror att de flesta konverterar med den övertygelsen. Sedan kan ju en hel del ha svårt att ta till sig vissa delar, och det har jag full förståelse för, men om man istället förklarar varför Kyrkan säger si och så så blir det uppenbart varför det är Sanningen.

    SvaraRadera
  3. Får väl instämma i det Minutz3 sade. Det är en sak att ha svårt för vissa delar av det Kyrkan lär, men har man inte grundinställningen att det är Kyrkan som bär på Guds ord och inte den syndfulla människan förstår jag inte varför man väljer att konvertera.

    SvaraRadera
  4. Märkliga uttalanden av så unga människor som borde brinna av upprorisk glöd i den meningen att vilja anpassa och utveckla kyrkan i takt med tiden utan att ge avkall på de grundläggande kristna värderingarna.

    Att ge sig på Markus Birro är en återvändsgränd. Birro har folkets öra och vi ska tacksamt ta emot hans synpunkter och respektera dem. Många av mina vänner lyssnar och upptäcker att Rom inte alltid representerar katoliken i gemen.

    Trots jag är 50+ var det här det mest gubbgummiga jag sett på år och dag. Att sträva i så unga år efter fadershuset utan att uppleva sitt "Sturm und Drang" vittnar om en dubbelmoral. Hur ser det ut bakom fasaden i era egna relationer eller brist på relationer? Ni låter som obefläckade avelser.

    Våra förebilder Augustinus, Ignatius m fl. var "gamla" horkarlar som mött sanningen genom ett möte med Kristus och utvecklat vår heliga sköka, kyrkan.

    Själv är jag barndöpt katolik och min familj har utsatts för kyrkans övergrepp och vi har varit i dialog med Biskop Anders.

    Hacka inte på konvertiter utan låt oss ta dem till vårt hjärta.

    Bruno

    SvaraRadera
  5. Att Rom, som du säger, inte representerar katoliken i gemen beror inte på att Rom har fel, utan för att katoliker i gemen tyvärr ofta är sekulariserade och inte lever efter sin tro. Vad har du egentligen för relativistisk syn på sanning och moral?

    Jag är själv konvertit och brinner av upprorisk glöd. Att göra slut på värderadikalismen och den västerländska självförnekelsen. Detta gäller rimligtvis även i Kyrkan.

    SvaraRadera