måndag 11 maj 2009

Dessa kyrkor!

Igår var jag iväg med min fantastiska kör Göteborgs Gosskör och sjöng i Skara Domkyrka. Jag skulle inte hinna gå i mässan i Göteborg, så jag tänkte "kanske hinner jag gå i mässan i Domkyrkan mellan repet och konserten?". Sen insåg jag: Just det, det är ju inte en katolsk kyrka. Jag misstänker att jag är skadad av mitt besök i Köln förra helgen då det var ungefär samma situation: fin domkyrka, turister, hinna gå i mässan. Men tyvärr, det firades ju inga katolska mässor i Skara domkyrka. Och det gjorde mig ont. För vem står denna fantastiska byggnad här? För Turisterna? För konsertbesökarna? Men Gud då? Skara Domkyrka har ett fantastiskt kor med vackra (moderna) korbänkar som är som gjorda för att sitta och sjunga vesper i. Jag undrar, för vem byggdes dessa bänkar? Knappast för någon att sjunga vesper i, snarare endast som en vacker detalj, som ett museum. Museum, där har vi det. De allra flesta kyrkor i Sverige är idag endast museum, vackra byggnader som man går förbi i staden eller åker förbi på landet, ibland hålls det en konsert i dem. Detta är så otroligt synd, varför kan det inte i Sverige vara som i södra Europa? Du går in i den vackra kyrkan, beundrar pelarna och taket, och sen sätter du dig och ber inför Sakrementet i tabernaklet. Gud gav människan gåvan att kunna bygga ståtliga byggnader tills hans ära, och hur har vi förvaltat det? Genom att fira en motorcykelmässa för att locka folk och använda kyrkan som konsertlokal?
För att inte få detta att låta som en fullständig domedagsblogg så måste jag ju faktikst skriva att det finns kyrkor (protestantiska sådana också) som använder kyrkan till det den är lämpad till: att prisa Gud. Det finns seriösa präster även inom Svenska kyrkan som tar tron på allvar och inte vänder kappan efter vinden för att locka folk till kyrkan, utan som istället återgår till en faktisk liturgi som fokuserar på Gud och inte på besökarna. Och det är de församlingarna som lockar folk. Credd till de seriösa prästerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar