tisdag 5 maj 2009

Litteratur - nyckeln till tron?

För ungefär ett år sedan hade jag det lite svårt med min tro, jag ville gärna fördjupa den men p.g.a. ett antal olika saker gick det inte så bra just då. Vid ett samtal med en präst fick jag då ett tips: "Läs bra kristen litteratur!" sa han. Jag har inte varit en stor fan av katolsk litteratur, har fått en och annan bok genom åren vid födelsedagar, konfirmation och annat, och t.o.m. gett mig på en och annan, men sällan kommit igenom dem. Men nu bestämde jag mig för att verkligen försöka! Så jag började läsa en av de böckerna jag hade fått under åren, och lyckligtvis var det en väldigt bra en! "Omvänd" hette den och är skriven av Göran Skytte, en svenskkyrklig journalist och författare som efter många år på villovägar hittar tillbaka till sin tro. Om just denna resa handlar boken, och det är en stark och inspirerande bok, även om den inte är katolsk. Boken var en bra start på mitt kristna läsande, och jag har fortsatt med den ena boken efter den andra, både biografier, fackböcker och romaner. Bland dem vill jag nämna författaren Scott Hahn som har skrivit många bra böcker, bl.a. "Lammets Måltid" som på ett väldigt bra sätt förklarar hur viktig och värdefull mässan är, men också hur den är "himlen på jorden", utifrån en av bibelns mest omdiskuterade böcker. Härom dagen läste jag klart romanen "Fader Elia" av Michael O'Brien, en roman som speglar dagens samhälle på ett otroligt spännande sätt. Den boken får dig verkligen att fundera över vart världen är på väg idag... Läs den!

Vart ville jag komma med allt detta? Jo, att bra kristen litteratur verkligen stärker ens tro och hjälper en att förstå både det ena och det andra kring kyrkan och tron. Vill man fördjupa sin katolska tro måste måste aktivt jobba för det. Det finns många vägar och steg att gå: gå oftare i mässan, åk på läger, trosfördjupningar och reträtter, men du kan börja i ditt eget rum - läs bra kristen litteratur.

5 kommentarer:

  1. Göran Skytte är riktigt bra ja, i skrivande form framförallt. Han var ju helt annorlunda att lyssna på (var på Oas-mötet den 1:a maj i Stockholm), men ändå intressant, svårt med hans skånska för en Stockholmare dock :-P

    "Brideshead Revisited" håller jag på och läser för tillfället, en bok som framförallt katoliker har rekommenderat, men även andra konstigt nog...

    SvaraRadera
  2. Läs Louis de Wohl, särskilt hans roman om Katarina av Siena! Jag grinade som ett barn. Fantastisk bok. Jag har några andra just romaner, alltså skönliteratur att tipsa om, men just nu är jag på språng.
    Keep up the good blogging!
    Lisa
    :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Alex,
    tack för en nice blogg. det du skrev är värt att tänka på - jag ska definitivt försöka läsa en bok nu under sommaren, förutom all kurslitteratur :P

    tack!
    keep on going!!
    Joanna - Halmstad

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det du skriver. Under alla dessa år har jag fått en hel del kristen litteratur, men det var först efter mitt aktiva ställningstagande för tron som jag så småningom insåg det ovärderliga i bra kristen litteratur.

    En inte så självklar bok i kategorin "andlig utveckling" som jag kan rekommendera är "Hostage to the Devil - The Possession and Exorcism of Five Contemporary Americans" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=006065337X). Läs boken, men frukta ej, för Gud kommer alltid att vara större. En bra bön i sammanhanget - som hjälpt mig mycket - är bönen till Ärkeängeln Mikael (http://wodinaz.motpol.nu/?p=187).

    Just nu läser jag om Padre Pio och Benedikt XVI.

    Lycka till!

    SvaraRadera