söndag 3 maj 2009

Ena kyrkorna?

Jag var precis och åt middag på en mycket trevlig restaurang strax bredvid kansliet här i Stockholm. Där började jag prata med hovmästaren som inte hade så mycket att göra just ikväll, och det visar sig att han är syrisk ortodox. Han blev intresserad av att jag var ordörande i SUK och vi började prata om samhället och hur det ser ut idag. Vi höll båda med om att det inte ser så bra ut. Kristna och kristna värderingar syns alldeles för lite i samhället, och man jobbar systematiskt för att minimera de kristnas inflytande. Muslimerna däremot, de får göra som de vill. Detta är just det grundläggande problemet, man kan tycka att det är hemskt att aborterna ökar, att världen lever promiskuöst och att konsumismen (som biskop Anders Arborelius kallar det) är den rådande ideologin, men roten till allt detta är att man aktivt jobbar för att de kristna värderingar som västvärlden är byggd på inte ska få höras.
Vår kära hovmästare kom med en idé! Det finns mängder med motsättningar mellan de olika kyrkorna i Sverige, men i grund och botten står de flesta av dem bakom samma kristna grundvärderingar. Vi borde ena oss på den punkten! Jobba tillsammans för att synas i media och göra den kristna rösten hörd i Sverige! Vi är minoriteter, men tillsammans kan vi kanske göra skillnad. Som sagt, vi håller inte alltid med varandra i trosfrågor, men att Jesus Kristus är vår herre och frälsare kan de flesta skriva under på! Vi måste sprida Hans kärleksbudskap. Jesusmanifestationen är ett steg i detta, men vad gör vi resten av året? Det tål att funderas på...

Pax et Bonum!
//Alex

2 kommentarer:

  1. Tack Alex! Vi är många flera än vi syns. Flera av oss troende tycker att det är min privata sak vad jag tror på. Är det verkligen sant? Ska vi sitta tysta när andra skriker och föredrar vårt samhälle så många börjar tro att det inte finns längre dem som tycker att kristna värderingar är viktiga?
    Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Alex! Sjyst blogg-initiativ. Kör så det ryker! Men - uppdatering MINST en gång dagen är ett måste. Jag kommer trakassera dig om detta.
    OBS - jag länkar (självklart) till dig.
    www.yrkeskvinnan.blogg.se
    Ha det gott!
    Lisa

    SvaraRadera